Saturday, July 10, 2010

TeRUsiK~~

Bismillahirrahmanirrahim..
dengan kalimahMU yang AGUNG
ALLAH ya RAHIM
dengan namaMU yang MAHA PENGASIH
aku bermula..

supaya catatan ini tidak menjadi fitnah
tidak menggores hati sesiapa
tulisan ini bukan rintihan
bukan pula suatu pujangga
cuma bingkisan hati
seorang insan yang lemah..

hari ini..
hati kecil terusik
pabila membaca entry saudara seislam
yang mana..
berkisar tentang
IBU BAPA..

entry itu..
kerna dendam (maaf andai perkataan ini kasar) seorang anak
terhadap seorang insan
yang tidak menunaikan amanah sebagai seorang AYAH
yang menanamkan bibit2 kebencian dalam diri anak nya
sehingga anak itu menganggap
ayahku sudah "mati"..
he don't deserved to be loved..
sehingga anak ini tidak sanggup
untuk menyebut perkataan AYAH...
(entry itu panjang sebenarnya)

sungguh..
hati ini berkocak..
air mula bertakung di empangan mata..
sungguh..
aku tidak berada di tempatmu saudaraku..
tidak merasai apa yang kamu rasa..
sungguh..
aku ini bukan sesiapa..
untuk aku menasihatmu..
untuk merungkaikan dendam itu

namun..
aku berkongsi sedikit
agar kamu tahu..
agar kamu sedar..
apa yang di perintahkan kepadamu



sungguh..
aku merintih kepadamu ALLAH AL-KHALIQ..
agar ENGKAU menitipkan
sinar iman...
cahaya islam..
berikan kekuatan
kepada saudaraku
untuk melawan godaan
nafsu amarah..

P/s: untuk umi dan ayah.. terima kasih sangat2 sebab didik iwan dengan kasih sayang.. kasih seorang ayah dan sayang seorang umi .tak jemu2 didik iwan dengan penuh tanggungjawab.. sampai iwan kenal apa itu islam.. sampai iwan faham apa itu iman.. ingat lagi dulu ayah ajar mengaji dengan rotan.. sampai nangis2... umi pula suruh hafal nama-nama Asma ulhusna (5nama setiap hari sampai 99)..terima kasih pada umi dan ayah sebab tak jemu2 bercerita tentang sirah Rasulullah.. masa nak merantau pun umi ayah tanya lagi "solat tu dah sempurna ke belum".. ayah siap ajar balik cara nak angkat takbir macam mana.. kedudukan kaki masa solat macam mana.. sungguh.. hati ini cukup terharu.. ayah masih lagi sudi mengajar walaupun anak kecil ini sudah 2o tahun(masa tu)..

"Ya Allah Ya Tuhanku, cucurilah rahmat dan kasihilah kepada kedua ibu bapaku seperti mereka mengasihi dan menyayangiku sewaktu aku kecil’’

No comments:

Post a Comment